Opublikowano:

Jestem ciekaw, kiedy wycofano…

Jestem ciekaw, kiedy wycofano ostatnie Jelcze Ogórki z komunikacji miejskiej ostatniego polskiego miasta. Z PKS ich wycofywanie trwało aż do końca lat 90(np. w PKS Zakopane jeździły do 1999), bo wersje międzymiastową produkowano aż do 1986. Natomiast produkcja wersji miejskiej skończyła się w 1977, co przy PRL-owskiej długości eksploatacji autobusów(większość złomowano, zanim dożyły 10 lat) raczej świadczy o tym, że upadku komuny służąc komunikacji miejskiej nie dożył żaden Ogórek. Zresztą w obecnej chwili istniejących fizycznie Jelczów 043 jest sporo, ale tych w wersji miejskiej istnieje tylko 5 sztuk, w tym tylko jeden przegubowiec.
Na razie udało mi się ustalić następujące daty zakończenia liniowej eksploatacji Ogórków w poszczególnych miastach, najdłużej jeździły w MPK Kraków, przez 26 lat(1959-1985):

Jelcz 272 Mex:
Płock – 1982
Rzeszów – 1983
Warszawa – kwiecień 1983
Łódź – 29 luty 1984
Lublin – 1984
Gdynia – 1984
Kraków – 1985
Nowy Sącz – 1985
Poznań – październik 1985

Jelcz AP-02(18 metrowy przegubowiec)
Warszawa – 1975
Płock – 1979

Jelcz 021(16 metrowy przegubowiec, na zdjęciu)
Katowice(GOP) – 1978
Warszawa – 2 lipca 1979
Łódź – 31 października 1979
Kraków – 1980
Poznan – 1982
Rzeszów – 1983
Płock – 1987

A wy znacie jakieś inne daty, albo pamiętacie Jelcze Ogórki z komunikacji miejskiej z późnego dla tych autobusów okresu, czyli przełomu lat 80 i 90?

#jelcz #komunikacjamiejska #historia #komunikacyjneciekawostki #autobusy #ciekawostki